2008. december 15., hétfő

Installáció

Kicsiny Balázs: Ivócsarnok

Installáció – kortárs művészet

Az Artportal meghatározása szerint: „az installáció a művészeti szóhasználatban eredetileg felszerelést, berendezést, a kiállítási tárgyak elrendezését jelentette. Kialakulását az environmentből szokták levezetni, de míg az environment a mű térbeliségére, az installáció az elkészítés módjára vonatkozik.”
Az installáció a kortárs művészet szóhasználatban vagy meghatározásban jelenik meg leginkább. Önálló képzőművészeti műfajként a 70-es évektől létezik. Az installáció egy olyan összetett kifejezésforma (vagy művészeti eszköz), amelyben a dolgok egymáshoz való viszonya válik fontossá. Meghatározó lényege viszont a tér. Minden amit elhelyezünk valahol, vagy lefestünk valamit valamilyen színre, gyakran egy adott helytől, tértől, tér részletétől tesszük függővé, és attól, hogy az adott térben milyen jelentéssel bír majd. A tér és a térben elhelyezett tárgy így válik szerves egésszé. Ha megbontjuk az egységet, sérülhet az alkotás eredeti jelentése is. Ugyanakkor egy adott tér jelentése is megváltozhat az ott elhelyezett tárgytól vagy alkotástól. Mindenesetre bonyolultabb, ok-okozati összefüggések mozgatják egy jól megkonstruált installáció szerkezetét. Az installáció kihasználja a mélyebb összefüggéseken alapuló többértelműséget, vagyis mint ahogy a költő a szavakkal, a képzőművész is úgy tud variálni az installáció többértelműségével – többféle jelentés létrehozása, jelentések variálása a cél. Nem a térben elhelyezett tárgy válik fontossá, hanem az egész látvány együtt, mélyebb összefüggésében értelmezve. Az installáció tárgya vagy eszköze tulajdonképpen bármi lehet: hétköznapi használati eszköz, műtárgy, drót, víz, szikla, étel (szerves és szervetlen anyag egyaránt). Az installációkat csoportosítani lehet aszerint is, hogy eszközként melyik médiumnak van meghatározó szerepe a kompozíció létrehozásában, vagy mire, mi felé irányul (hang-, fény-, videó installáció, dislocation -, természeti -, vizes -, szakrális és téralakító installáció -/ sight /, valamint koncept – és minimalista installáció). Az installáció mint műfaj – főleg a videó installáció – a 90-es években virágzott leginkább, de manapság is gyakran használatos kifejezésforma.
/művészek: video - Nam June Paik, Wolf Vostell, Fabrizio Plessi, Christian Barclay, Francesco Torres, Antoni Muntadas, sight – Valter de Maria, természeti – Kazuo Katase, Yoko Terauchi, Wolfgang Laib, Janis Kounellis, vizes installációk – Anya Gallacio, Rose Finn-Kelcey, Craig Wood, Caroline Wilkinson, minimalista, koncept – Richard Serra, Bill Viola, Richard Venlet, magyarországi művészek: Jovánovics György, Pauer Gyula, Schaár Erzsébet, Erdélyi Miklós, El Kazovszkij, Lovas Ilona, Gecser Lujza, Szenes Zsuzsa, Swierkiewicz Róbert, Bukta Imre, Drozdik Orsolya, feLugossy László, Kicsiny Balázs, Várnai Gyula, szlovákiai művészek: Bartusz György, Német Ilona, Rónai Péter, Miroslav Nitz, Denisa Lehocká, Erik Binder, Marián Mudroch, Dezider Tóth, Lucia Takáčová, Stano Filko, Marek Pokorný, Suchoža Jozef/

Environment – „Az environment szó közvetlenül környezetet és körülforgást jelent, a művészeti irodalomban mégis inkább környezetszobrászatra szokás fordítani. Az emberi környezetnek olyan művészeti szándékú "körülforgását", illetve átalakítását jelenti, aminek lehetnek szobrászati vonatkozásai, de jelentheti az emberi környezet szinte bármilyen természetű térbeli alakítását, plasztikai átrendezését.” /http://artportal.hu/lexikon/fogalmi_szocikkek/environment/

1 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés